Khamis, 10 September 2009

Kajian Lapangan ( Perkampungan Orang Asli Sungai Gabai, Hulu Langat)

Kali ni aku nk ceritakan pengalaman aku masa wat kajian lapangan kat kmpg org asli sg gabai. seronok tau..hehehe.. sebenarmye ni salah satu assignment aku utk class pengantar sosiologi dan antropologi. aku g kmpg org asli ni dua kali. ( 29 Ogos dan 6 September 2009 ).



bergambar di hadapan surau kg. org asli sg gabai

Orang asli kat sini adalah dari suku kaum Temuan yang juga merupakan antara suku kaum org asli yang terbesar kat Malaysia ni. ermmm... org asli yang pertama aku jumpe kat kmpg org asli ni mesti la tok batin..hehehe.. namanya Yatim.. So aku pun mula interview tok batin ni. muda lagi dia ni. baru 35 tahun.



ni la pic aku ngan tok batin


cenderahati tanda kenangan


anak-anak org asli yg comel :)


dari kiri, ali,simon,jenab,tok wan,ct ct ngan anak-anak org asli


Lepas aku dah interview tok batin aku g la interview penduduk kmpg yang lai. selesai aku dapatkan maklumat, aku g air terjun Sg. Gabai plak.. best tue.. rugi kalo korg x g..hehehe.. cantik view kat situ. nasib baik la masa aku g tempat 2 time puasa..kalo x dah tentu aku terjun kat air yang sejuk 2...





nasib baik time puasa, kalo x aku dah terjun...



indahnye pemandangan air terjun nie









aku ngan baby..hehehe :p

menarik kan???


hehehehe...masa perjalanan pulang aku singgah jap kat empangan air hulu langat. cantik view kat empangan 2.. so aku syorkan korg g la melawat kat sini. 1st kita dapat kaji masyarakat org asli yang merupakan etnik minoriti kat Malaysia ni. 2nd cuti-cuti Malaysia...hehehe...


pemandangan di empangan hulu langat



aku dengan kudin (RA aku ni..hehehe)




Pastu setel semua 2 aku blk tdo la..hehehe...

4 ulasan:

  1. w0it.. jgn lupe f0ll0w blog ak
    hihihiiii

    BalasPadam
  2. mesti menarik kan pergi buat kajian lapangan dipekampungan orang asli.

    BalasPadam
  3. omg... did you have a project with the orang asli?
    if so, I did the same thing just like you... I took the picture with that chief in exactly same orange shirt 1 month ago... as well as the dam,lake and water fall...

    BalasPadam
  4. assalamualaikum , boleh saya taw ni area perkampungan orang asli mana ye ? sebab saya akan buat kajian berkaitan orang asli dan ekopelancongan , harap dapat membantu

    BalasPadam